al 5 weekjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van glenda - WaarBenJij.nu al 5 weekjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van glenda - WaarBenJij.nu

al 5 weekjes

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg glenda

14 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Hier ben ik dan terug ( het heeft wel iets langer geduurd dan verwacht)

Het is al een tijdje geleden dat ik nog iets van me heb laten horen, maar dan kan ik nu wat meer vertellen dan anders.
Vandaag ben ik hier al 5 weken, de tijd begint snel te gaan en de dagen beginnen te vliegen.
Vorig weekend zijn we met 8 naar colakreek geweest, het heeft deze naam gekregen omdat het water eruit ziet net zoals cola. Het is gelegen een 5tal kilometer van de luchthaven van Zanderij (dus een uurtje met de taxi van bij ons thuis). Op het aangelegd strand stonden er hutjes waar je je hangmat in kon hangen. Spijtig van al die regen die dag, maarja is nu eenmaal Suriname...

Op mijn stage begint alles een beetje vorm te krijgen.
Ik heb als opdracht gekregen om een onderzoek te doen naar het aantal hiv-besmette kinderen in Suriname. Voor die gegevens te vinden ga ik naar de verschillende ziekenhuizen gaan en met verschillende kinderartsen spreken. Eenmaal ik weet hoeveel kinderen er besmet zijn kan ik nagaan of deze kinderen al dan niet in de hulpverlening terecht komen. Hiervoor ga ik naar verschillende organisaties gaan die opvang bieden aan hiv-besmette kinderen. Hier zal ik van de hulpverleners een interview afnemem om zo na te gaan hoe de hulpverlening en opvang naar kinderen toe gebeurt. Mijn bedoeling is dan ook (indien mogelijk) om daar een paar dagen te volgen om in de praktijk te kunnen zien hoe de hulpverlening juist gebeurt.
Mijn onderzoek zal dus bestaan om de theorie aan de praktijk te koppelen door na te gaan hoeveel kinderen er hiv-besmet zijn of dat zij in de hulpverlening terechtkomen ( en hoe dit er aan toe gaat) om dan over te gaan naar conclusies en aanbevelingen hoe het beter zou kunnen gaan. Het is voor mij een intressant onderzoek, maar ik besef nu wel dat er heel veel werk bij komt kijken.

De komende dagen en weken worden dus drukke tijden. Vandaar dat ik nu ook zoveel mogelijk op voorhand probeer te werken voor school, aangezien we een maand lang bezoek hebben...Op 23maart komt een vriend van Ann bij ons logeren aangezien hij in Suriname van plan is om een gelukstudie voor zijn school uit te voeren. Op 29 maart komt Yannick en op 5 april mijn ouders en meter tot 19 april. Dus het beloofd een drukke, maar echte leuke periode te worden.

Vanavond ga ik samen met Marlies, Dorien naar de openingscerimonie van de specialolympics voor kinderen en morgen zijn het de wedstrijden hiervoor. Morgen ga ik samen met Marlies hier ook naar gaan kijken (aangezien dit nauw aansluit met haar stage). Ook wordt er door Jonathan ( nederlandse stagair) ook een sportevenement georganiseerd, dus hier ga ik ook eens naartoe gaan.

Over atletiek gesproken....
Op training is het ook echt wel leuk. Ik ga sinds 3 weken elke dinsdag en donderdag. Mijn eerste twee training gaf ik twee uur alleen,maar heb aan de trainer gevraagd of hij me toch nog effe wou helpen, want ja hoe pak je zoeits aan...
Soms geef ik opwarming of leg ik hun training uit of doe ik het einde.
Gisteren gaf hij de techniek voor spurt en ik heb ze laten trainen op snelheid, echt wel leuk. Het is meestal een groep van rond de 20 kindjes.
Ook heeft Michael ( de trainer ) ons al mee gevraagd om te gaan rondtoeren in de stad of naar het binneland, wel fijn om te weten dat hij al 8jaar politieagent is.

Ohja nu we het over lopen hebben, Evi toen ik je berichtje las stond ik al te poppelen om meer te horen van wie ( al kon ik het al een beetje raden) , hoe wat enzomeer rond het Belgische kampioenschap.
Febe meisje ben echt fier op je, ik wou dat ik er bij was en je drie dikke zoenen kon geven toen je als eerste over de streep kwam. Iedereen weet hier al dat je Belgisch Kampioen bent, dus nu ben je hier ook een beetje beroemd.
Echt proficiat meid.

Hoop dat alles goed gaat op training en nog eens duizend maal dank aan peter, greta en de rest van de trainers om de traingen over te nemen. Maar weet dat ik terugkom en het echt wel mis om in men landje training te geven. Ik ben dan ook wel blij dat ik dit hier ook een beetje heb gevonden ( vervangen zal het niet doen,maar het doet me wel een beetje thuis voelen).

Voor de rest gaat het tegenwoordig echt goed met me en begin ik me meer en meer thuis te voelen. Alles begint een beetje op zen pootjes te vallen.
Maarten, Ann, Jelle en Eline ik hoop dat julie stage in Belgie meevalt en hoop snel wat nieuws van julie te horen.

Ohja ik ben vorige week vrijdagavond naar een comedie geweest. Een optrden waar meer dan 2000 Surinamers waren en wij als enigste blanken, echt hilarisch gewoon.
Dans, acts en muziek was voor 4u lang het programma.
De dag erna zijn we naar de internationale vrouwendag gegaan ( 8maart). Ookal was het meer een formele gebeurtenis was het leuk om mee te maken. We zijn zelf later die avond in close up op tv geweest!! Daarvoor moet je dus in Suriname zij he.


Ik ben vandaag naar de post gegaan ( aangzien ik na 5weken nog steeds geen post had ontvangen). En jaja Lauranne en Karel ik heb julie kaartje ontvangen en hmm wat ziet het huisje van onze reis naar frankrijk er leuk uit. Ik kijk er echt naar uit. Bedankt voor julie kaartje. Het wa wel het einigste dat ik tot nu toe heb ontvangen, waarschijnlijk omdat het in Nederland is gepost. Hoop julie post nog te mogen ontvangen...

Weet dat ik julie allemaal mis, maar dat het goed met me gaat en dat ik best wel leuke tijden beleef.

Tot de volgende en tot snel!

Dikke kus Glenda xxx


  • 14 Maart 2008 - 23:15

    Jelle:

    heykes glenda

    jp jep mijn stage loopt vlot. die van de maarten wordt ewa eentonig zoals hem zelf zegt, en van ann en eline kan je wel verwachten da het weer goed is;)

    ik was echt aan het uitkijken naar het nieuwe berichtje van jou. k heb ondertussen ook al twee keer je ouders eens aan de lijn gehad. ik heb het te druk om door het vlaamsche land te liften, dus ook om bij je ouders langs te gaan. maar een telefoontje gaat van overal:)

    amuzeer je daar maar meid en leer bij, wat ik zeker niet in twijfel trek.

    groetjes en tot de volgende keer

  • 15 Maart 2008 - 08:31

    Karen:

    Waaaa glendake, ben bly dat et goe ga mejou, gebt et precies wel druk, ma je leert daar elke dag bij! Alé,das zalig daje je daar thuis begint te voele, geniet van die tijd daar, dat et een fijne en leerijke ervaring mag zijn!
    Doet daar ook maar vele trainingsideetjes op :)
    dikke kus en knuf x x x

  • 15 Maart 2008 - 08:34

    Sofie Devillé:

    tof dat je je daaar al goed thuisvoelt!!!
    Xjes sofie

  • 15 Maart 2008 - 15:51

    Inez:

    Glenda ben mega blij voor u en jah nu moete we maar lope bij thomas inplaats van bij u ik en kimberly zijn aan et afzien zele
    hoop dat ge u daar goed amuseert
    Xx.Inez

  • 17 Maart 2008 - 21:49

    Eline :

    hej meis!!

    mhmh das minder.. had net een heel berichtje getipt en dan valt internet uit :/
    Ma ja zo voel ik mij misschien een beetje zoals jullie daar in het verre suriname..

    Ik ben blij te lezen da alles goed met je gaat, en ook da je na een al veel betere periode nog een kei mooie tegemoet gaat omdat yannick komt en je familie! echt leuk voor je...

    Vandaag zijn we naar een brusseldag geweest in het Vlaams Parlement, twas vrij saai, maar op die manier zagen we elkaar nog eens e ;) ma we proberen ook wel vaak af te spreken hoor :p en da lukt wel aardig, al missen wij jou en jolien dan wel kei hard... wij gaan echt zo blij zijn als jullie terug zijn! en ik ga kei blij zijn als ik je terug een kei stevige knuffel ga kunnen geve ;)

    Lieve mie, ik wens je superveel succes met je atletieklessen en je stage.. ook met je megagrootsonderzoek en de dingen die je daar nog doet! Ik ben kei blij te lezen dat het geweldig goed met je gaat!!

    Superlieve zoen van mij, Elinemientje xxx

    Tot gauw xxx

  • 23 Maart 2008 - 17:35

    Stefaan Van ACP:

    hoj Glenda:ik mocht nu pas (na veel zagen)van Stijn en Jolien mijn pc nog eens gebruiken.Tof dat alles goed met je gaat en dat atletiek nog altijd een belangrijk deel in je leven vormt. Ik ben stillekes aan het aftellen voor de sportstage. Bij de kamerindeling zei ik tegen mezelf:ik wil dit jaar de kamer delen met de train(st)er van de pupillen.Heb ik toch wel pech:blijkt dat dit jaar Peter te zijn.Dju toch.De lasagneverkoop verliep ook dit jaar weer als een trein.Weet me te zeggen hoeveel je er wil,dan stuur ik ze naar ginder op.Als je de bovenste haartjes er dan afkrabt zal de rest toch nog eetbaar zijn en met een beetje geluk heb je een Gooiks souveniertje de dagen nadien.
    groetjes van Stijn en Jolien en maak er nog het beste van.
    P.S. In onze gedachten zal je in Blankenberge aanwezig zijn.
    XXX Stefaan

  • 01 April 2008 - 20:29

    Nicole Vandevelde:

    Hallo Glenda,

    Eindelijk na 5 weken je site binnengedrongen. Michel en ik zijn pas een weekje terug van 21 dagen Thailand. Ondanks een onderbreking van een week( Michel onderging een blindedarmoperatieoperatie in Chiang Rai) is deze reis ons best bevallen en houden we van Thailand een zeer positieve indruk over. De mensen zijn er supervriendelijk, het eten superlekker, de cultuur en manier van leven speciaal om te beleven.
    Zoals ik kan lezen was de aanpassing niet zo evidend maar begint nu alles op z'n pootjes te vallen. Ik ben er zeker van dat deze stage een unieke ervaring zal geweest zijn waar je lang zult van nagenieten zowel van de positieve als negatieve belevenissen.
    Binnen enkele dagen zullen je pa en je ma een deel van Suriname kunnen ontdekken en je stimuleren met je inzet tijdens deze stage.We wensen je alvast nog het allerbeste toe voor de komende weken en tot mails...

    Groetjes

    Nicole en Michel

  • 04 April 2008 - 10:27

    Guido En Edith:

    Hoi Glenda,

    Wij zijn blij je nieuwjes te kunnen lezen. Het moet in het begin niet gemakkelijk geweest zijn. Met je inzet en enthousiasme ben ik zeker dat dit voor je een toffe ervaring wordt. Je ouders geven je de kans een stukje van de wereld te ontdekken met de positieve en negatieve kanten ervan.
    Ondertussen zijn wij terug van een skivakantie in Oostentijk samen met Arthur.
    Op 14 april vertrekken we naar Puglia-Italië en daarna vliegen we naar Milaan want we zijn uitgenodigd op de trouwfeest van de dochter van mijn viendin. Zij was ook aanwezig toen Lies trouwde. Hopelijk wordt het hier een beetje warmer,stuur alvast wat zonnestralen naar ons toe.Ook de groetjes aan broer en Linda, dat ze maar genieten.
    Nogmaals proficiat voor je inzet.Veel succes.
    Groetjes

    Guido en Edith


  • 06 April 2008 - 16:55

    NiNicole En Michel:

    Hallo Glenda,

    Hopelijk zijn je ma en pa goed aangekomen in Paramaribo, was de vliegtuigreis niet te vermoeiend en voelt "onze Fred" zich stilletjesaan weer zo gezond als een visje in het water!
    Het mooie weer ginder zal jullie zeker en vast deugd doen want hier zijn de aprilse grillen hun best aan het doen. Wij worden op dit ogenblik getrakteerd op sneeuwvlokjes en hagel en schommelen de temperaturen tussen 2 en 7 graden, "veel te koud voor de tijd van het jaar" zou Sabientje zeggen.
    De komende dagen zullen voor jou, dankzij het bezoek van je ma en je pa, zeker en vast prettiger verlopen en zal het voor hun tof zijn om te zien waar jij je met enthousiasme voor inzet.
    We blijven met interesse je nieuwtjes op je site volgen en wensen je nog vele toffe, interessante en zonnige weken in Paramaribo.

    Groetjes
    Nicole en Michel

  • 08 April 2008 - 18:54

    Bart:

    Hoi Glenda,

    Jij straffe, sportieve madam...
    Echt knap wat je aan het doen bent. Wij hebben met veel plezier je verhaal zitten lezen. Supper!
    Vanuit het simpele Lennik, wensen we je toe: nog veel leuke momenten, een hoop nieuwe indrukken,... - een unieke levenservaring.

    Groetjes,

    Katleen, Sander, Rune en je neef Bart

  • 10 April 2008 - 16:01

    Eliane En Ward:

    Hallo Glenda,
    Hier wat nieuws uit Lennik.Vandaag was het een zonnige dag met wat frisse wind. We hebben 50 km gefietst in Kester en omstreken.
    Nu heb je waarschijnlijk een aangename en drukke periode ( bezoek). Door je stage zal je de problematiek rond hiv- besmette kinderen opsporen en kennen en zo de verantwoordelijken aantonen dat er hulp nodig is. Deze kinderen hebben ook recht op een hoopvolle toekomst.
    Geniet met volle teugen van het mooie land, de zon, je vrienden,en je vriend Yannick. Veel liefs uit Vlaams-Brabant

  • 11 April 2008 - 08:20

    Jolien:

    Hey meid,
    Eindelijk nog eens tijd om naar je blog te komen kijken. Ben keiblij dat je je daar nu goed thuis voelt. Keiraar dat we al over de helft zitten, ik geniet er keihard van (zelfs van de eeuwige nsima en bonen), maar ik kijk stiekem ook al een beetje uit naar thuis en de zomervakantie. Ook stiekem wel wat jaloers dat je Yannick daar hebt..:)
    We hebben net twee weken rond getrokken door Malawi, de foto's vind je op mn blog. Weet jij of we terug op weekend gaan zoals vorig jaar? kzie da wel ferm zitten!
    Dikke kus,
    Jolien

  • 16 April 2008 - 06:48

    Eline:

    Hej lieve meid, laat je gauw nog eens weten hoe het met je gaat?

    Lieve zoen, ik mis je! eline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

glenda

Hallo iedereen en welkom! Nog 39 dagen alvorens ik vetrek richting Suriname. Op deze pagina kan je terecht voor verhalen, weetjes en hopelijk ook foto's omtrent men stage. glenda

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 17935

Voorgaande reizen:

06 Februari 2008 - 10 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: